keskiviikko 18. lokakuuta 2023

Kestävän tulevaisuuden kuvittelua kauppakeskus Stellassa






Mikkelin kauppakeskus Stellan Tähtitori muuttui "savostuspöntöksi" 19. syyskuuta, kun digitaalinen koulutusseikkailu Savostamo järjesti tapahtuman Etelä-Savon koulutuksesta ja  kestävyydestä.  


Savostamo on digitaalinen koulutusseikkailu, joka esittelee Etelä-Savon koulutusmaailmaa. Tällä hetkellä Savostamon verkostoon  kuuluu kuusitoista eteläsavolaista oppilaitosta.


Kestävää tulevaisuutta ja tulevaisuuskuvittelua


Savostamon järjestämän tapahtuman teemana oli kestävä tulevaisuus. 


  • Tapahtuma keskittyi moniin kestävyyden aiheisiin, esimerkiksi kestävään muotiin, biojätteiden kierrätykseen ja kestävään ajatteluun. Tällainen monipuolinen lähestymistapa houkuttelee myös niitä, jotka eivät ole aiemmin olleet erityisen kiinnostuneita kestävyydestä tai globaalikasvatuksesta, minkä voidaan nähdä tukevan Globisto-hankkeen tavoitteita, Otavan Opiston aikuislukion linjanvetäjä Lauri Ylä-Jussila kertoo, 


Otavia oli tapahtumassa mukana pisteellä, jossa harjoiteltiin tulevaisuuskuvittelua ChatGPT:n ja kuvageneraattorien avulla. Otavian pisteellä oli myös mahdollista osallistua tulevaisuuden ammatteja kartoittavaan eDelphi-kyselyyn, jossa arvioitiin tulevaisuuden ammattien kiinnostavuutta ja niiden toteutumisen todennäköisyyttä. 


  • Saimme yleisöä paikalle varsin mukavasti, ja tunnelma tapahtumassa oli varsin rento. Otavian pisteellä saimme myös kokeiltua nuorten kanssa tulevaisuuskuvittelua varsin mukavasti, ja heräteltyä mielenkiintoa tulevaisuuden ammatteihin, Otavian koulutussuunnittelija Jukka Tikkanen kertoo.  


Kauppakeskus kuuluu kaikille 


Savostamon järjestämä tapahtuma tavoitteli erityisesti niitä opiskelijoita, jotka ovat siirtymässä toiselta asteelta jatko-opintoihin tai perusopetuksesta toisen asteen opintoihin. Toisena kohderyhmänä olivat toisen asteen opintojen ohjaajat ja muut opiskelijoiden elämään vaikuttavat tahot. 


  • Tapahtuman tavoitteena oli etenkin tavoittaa niitä nuoria, ja muita tahoja joita ei muuten tavoiteta, sekä lisätä tietoisuutta Savostamosta laajemmin, Ylä-Jussila kuvailee. 


Kauppakeskus tuntui luontevalta paikalta haastavan kohderyhmän saavuttamiseksi.


  • Kauppakeskukset ovat suosittuja tapahtumapaikkoja, koska ne tavoittavat laajan yleisön ja ovat helposti saavutettavissa ja tarjoavat tilaa monenlaisille aktiviteeteille,  Ylä-Jussila toteaa. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti