maanantai 29. tammikuuta 2024

Kokemuksellista oppimista parhaimmillaan

 

Joutsenon Opistolla on toiminut reilun kahden kuukauden ajan Aarreaitta -niminen kierrätysmyymälä. Idea myymälästä syntyi opiston perinteeksi nousseesta kirpputoriviikosta ja Edetään ekoina -linjan opiskelijoiden innokkuudesta lähteä laajentamaan tätä konseptia. Aarreaitta-myymälän perustaminen, hoitaminen ja avoinna pitäminen ovat osa Edetään ekoina -linjalla opiskelevien opintoja, joissa keskeisenä tavoitteena on kestävien elämän tapojen opettelu, itsetuntemuksen lisääminen ja sivistyminen yhteiskunnallisissa asioissa transformatiivisen ja kokemuksellisen oppimisen kautta. Aarreaitta-myymälä toimiikin siten hyvänä pilottina siitä, kuinka kokemuksellinen oppiminen synnyttää syvällisempää ja merkityksellisempää oppimista sekä auttaa hahmottamaan omaa kulutuskäyttäytymistä ja muiden ihmisten toimintamalleja.

Myymälän tuotteet tulivat opiston muilta opiskelijoilta ja henkilökunnalta. Myös joitain lahjoituksia tuotiin ulkopuolisten henkilöiden toimesta. Myymälästä tekee erilaisen verrattuna opiston aikaisempaan kirpputoritoimintaan se, että tuotteen omistaja saa omien tuotteiden myyntivoitot itselleen. Lahjoitettujen tuotteiden tuotot tukevat Edetään ekoina -linjalaisten opintomatkaa.

  • Olimme hämmästyneitä siitä, kuinka innokkaasti myytäviä tuotteita haluttiin tuoda. Meillä ei ole hetkeäkään ollut pula myytävästä tavarasta, vaan jouduimme jo ilmoittamaan, että emme voi vastaanottaa enempää. Tästä pääsimme hyvin pohtimaan ihmisten suhdetta tavaraan ja siihen, kuinka helppoa meille on luopua jostain. Koska tavaraa on paljon, emme oikeastaan luovu mistään ”tarpeellisesta” ja uutta saa kyllä helposti tilalle, kertoo linjan opettaja Joanna Hämäläinen.

Aarreaitta perustettiin tyhjään luokkatilaan.

Myymälän perustaminen on ollut opettavainen kokemus jo itsessään. Opiskelijoiden piti miettiä, miten kirpputorista informoidaan muita, miten sitä markkinoidaan ulkopuolisille ja mistä tavarat sinne saadaan.  Lisäksi myymälä piti kirjaimellisesti rakentaa ja tuotteet asetella esiin. Yksi keskeinen asia oli ratkaista, miten tavarat, joista omistaja haluaa itse maksun, järjestetään käytännössä.

  • Teimme hintalappuja, joita jaoimme opistolla. Niihin tuotteen omistaja kirjasi tuotteen nimen, hinnan ja oman nimensä. Näin tiesimme pitää kirjaa, mitä on myyty, millä hinnalla ja kenelle myyntituotto kuuluu. Lisäksi olemme huomanneet, että hyvä vaihtokassa on oltava, sillä ihmisillä on isojakin seteleitä tai sitten heillä ei ole käteistä ollenkaan. Tähän ratkaisuksi MobilePay Lipas oli erinomainen toiminto, jonka keksimme yhdessä, kertoo opiskelija Anna Nuutinen.

Talouden hoitaminen todettiin heti asiaksi, jossa on helppo saada aikaan hämmennystä. Varsinkin, jos kirjanpitäjiä ja toimintatapoja on useita:

  • Opimme siis, että heti alusta saakka on oltava yhteiset säännöt, miten kirjataan ja lasketaan loppusummia. Lisäksi helpotti, jos joka viikko teki päivän lopuksi koonnin tilityksistä. Joulun alla ne oli helppo summata ja tilittää rahat omistajille. Opettajaa jännitti, että tulihan kaikille maksettua oikea summa, mutta kyllä siinä niin monta tarkastuslaskentaa tehtiin, että ei paljoa metsään voinut mennä, vaikka yleensä sinne tykkäämmekin mennä, toki kirjaimellisessa muodossa, kertoo opiskelija Vilho Ruokolainen.

Opiskelijat rakensivat ja suunnittelivat myymälän sisustuksen

Asiakaspalvelu on ollut myös osa oppimiskokemusta. Kassalla on joutunut olemaan yllättävän paljon, sillä myymälän asiakasmäärä on ollut positiivinen yllätys.

  • Pari kertaa auki oltuamme tajusimme, että haluamme laittaa tuotteet esille selkeästi ja koon perusteella, helpottamaan asiakkaan kokemusta. Huomasimme, että haluamme myymälän olen siisti, ryhdikäs ja viihtyisä. En ehkä kuitenkaan jaksaisi asiakaspalvelutyössä kokopäiväisesti ja sen olen nyt huomannut, huomauttaa Anna. Vilho on hänen kanssaan samaa mieltä, että myyntityö ei ole hänen juttunsa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti